Mikołaj Roerich

Mikołaj Roerich był wizjonerem. Był również malarzem, scenografem, archeologiem i mistykiem, ale niefortunnym byłoby ograniczyć go wyłącznie do jednej z tych kategorii, gdyż był to człowiek, który osiągnął więcej niż mógł we wszystkim obszarach, nad którymi pracował.

Mikołaj Roerich był wizjonerem. Był również malarzem, scenografem, archeologiem i mistykiem, ale niefortunnym byłoby ograniczyć go wyłącznie do jednej z tych kategorii, gdyż był to człowiek, który osiągnął więcej niż mógł we wszystkim obszarach, nad którymi pracował.

Mikołaj Roerich urodził się w Petersburgu, w Rosji w 1874 roku w rodzinie z wyższej warstwy klasy średniej. Roerich nie tracił czasu, szybko wykazał się rozlicznymi talentami. Zanim skończył dziesięć lat, zaczął już interesować się archeologią, zbierał prehistoryczne artefakty, monety i minerały. Zbudował swoje własne arboretum, aby badać rośliny i drzewa, jak również wykazywał on wczesne zdolności do malowania.

Podczas studiów na Akademii Sztuki, spotkał Musorgskiego, Strawińskiego i Rimskiego-Korsakowa i niedługo potem zaczął projektować scenografie do teatru. Razem z Siergiejem Diagilewem założył istniejący krótko, ale wpływowy magazyn, Świat Sztuki.

Ożenił się z siostrzenicą Musorgskiego, Heleną Shaposhnikovą i razem wyruszyli, aby odkrywać świat, osiedlając się w Himalajach, skąd Roerich pozostawił nam 7000 obrazów.

Biografia Mikołaja i Heleny Roerich oraz ich dwójki dzieci jest obszerna i jeśli czytelnik chciałby dowiedzieć się więcej o potędze tej rodziny, powinien odwiedzić strony internetowe Muzeów Roericha w Nowym Jorku i Petersburgu w celu uzyskania szczegółowych informacji. Ponadto, Heart of Asia: Memoirs from the Himalayas to książka napisana przez Roericha o jego podróżach oraz zawierająca opowieści z regionu Himalajów.

Zwiastowanie Orła
Roerich Museum, New York

Dom i Biblioteka w Sichowie, centralny temat i etos naszego projektu, jest w dużej mierze inspirowany przez to, co znane jest jako Pakt Roericha, traktat podpisany w dniu 15 kwietnia 1935 roku w Waszyngtonie przez członków Unii Panamerykańskiej. Była to wizja ludzkości Roericha, symbolem tego traktatu była flaga, którą nazwał Sztandarem Pokoju. Pisał: „Bądźmy zjednoczeni — zapytacie w jaki sposób? Zgodzicie się ze mną: w najprostszy, aby stworzyć wspólny i szczery język. Prawdopodobnie oparty na pięknie i wiedzy.”

Trudno sobie wyobrazić, że horror II wojny światowej miał rozegrać się w Europie zaledwie cztery lata po podpisaniu tego traktatu, który zawierał zapis, że w czasie wojny budynki kulturowe i religijne mają być chronione.

Odkąd wniosek ten został przedstawiony, wiele państw za sprawą wojen odniosło już ogromne szkody, ucierpiały nie tylko zabytki oraz budynki kultu religijnego jak i te związane z kulturą, ale teraz również szpitale i szkoły, w których osoby starsze i dzieci są szczególnie wrażliwym celem.

Świat dosłownie oszalał, Dom i Biblioteka Sichowska pragnie chronić to, co możliwe: poezję, sztukę, muzykę, taniec, wolność wyboru religii, filozofię, naukę, medycynę i psychologię głębi poprzez zachęcanie tych, którzy specjalizują się w tych konkretnych dziedzinach do zebrania się tutaj pośród ciszy i spokoju parku leśnego. Jesteśmy otoczeni pięknem i zapraszamy Was tutaj z Waszą wiedzą, aby wypełnić to, co mamy nadzieję, będzie miało wpływ na przyszłość ludzkości. Pamiętając o Pięknie. Pamiętając o Estetyce.

roerich-pact94

(Dziękujemy Muzeum Nikołaja Roericha za dostarczenie podstawowych informacji znajdujących się w tym opisie).

ENPL